zondag 4 augustus 2019

Voorwoord en inhoud van deze Stamboom Blog


Voorwoord

Begin mei vertelde een vriend me, dat zij in hun familie een onderzoek hadden gedaan naar zijn opa in de 2e wereldoorlog. Altijd interessant zulke naspeuringen. Ik op mijn beurt vertelde dat ik kort daarvoor met mijn oudste zoontje een werkstuk had gemaakt over 'De Lier in de 2e wereldoorlog'. Daarbij baseerden wij ons op een boekje dat ik zelf in 2007 schreef, gebaseerd op een aantal interviews met mijn oma. Ik vond het toen nuttig en interessant, om haar oude herinneringen voor het nageslacht te bewaren. Vanuit die interesse vertelde ik hem dat ik - naast foto's uit de oorlog zelf - ook een foto heb, waarop de opa van mijn oma in 1937 voor zijn huis in Aalst staat. Leuk om te hebben, een foto van 4 generaties terug. Mijn oma had destijds aan me verteld dat hij 'Wijnstekers' heette en veldwachter was in die plaats. Zomaar nieuwsgierig toetste ik de dag erna 'veldwachter Wijnstekers Aalst' als zoekterm in op Google. Ik stuitte daarbij tot mijn verrassing op een krantenartikel over een moordaanslag op hem in 1910. Mijn interesse was gewekt, wat de opmaat bleek voor een aantal maanden digitaal speuren. Van het één kwam het ander en al die verzamelde info leidde tot deze 'Stamboom-Blog', waarbij ik de moeder van mijn oma (Cornelia) centraal zet. Dit overigens met een grote hoofdrol voor haar vader de veldwachter, over wie nog veel meer te vinden bleek. Naast dat zelfgeschreven boekje uit 2007 vond ik alle benodigde informatie op of via internet, tot aan compleet uitgewerkte stambomen toe. Het geeft een interessant doorkijkje naar andere tijden.

Peter van Gelder, augustus 2019

Inhoud van deze Stamboom Blog

Voorwoord en inhoud van deze Stamboom Blog
    Voorwoord
    Inhoud van deze Stamboom Blog

1. Inleiding van deze Blog en geboorte Cornelia (1898): klik hier
    1.1. Inleiding: Cornelia Den Tek - Wijnstekers
    1.2 De geboorte van Cornelia Wijnstekers

2. Het trouwen van vader Huibert en moeder Jenneke: klik hier
    2.1 Huibert en Jenneke trouwen op 18 februari 1898
    2.2 Vraagteken bij hun late trouwdatum

3. Het gezin waarin Cornelia opgroeide: klik hier
    3.1 De kinderen in het gezin Wijnstekers-Murraij
    3.2 De kinderen van Huibert en Jenneke op een rij
    3.3 Blik op het dagelijks leven in Aalst

4. Huibert bij 'Grenadiers & Jagers' en de spoorwegen: klik hier      
    4.1 Meer info in trouwakte Huibert & Jenneke: 'Militiewet'
    4.2 Huibert bij de 'Grenadiers & Jagers'
    4.3 Huib Wijnstekers als 'spoorwegarbeider'
    4.4 Kijkje in het leven bij keurkorps 'Grenadiers & Jagers'

5. Huibert Wijnstekers: veldwachter in Aalst: klik hier
    5.1 Stropers gepakt na klopjacht (1908)
    5.2 Slingerend naast de fiets? (1916)
    5.3 Kwajongens luiden de kerkklokken (1918)
    5.4 Huib Wijnstekers wordt bestuurslid (1920)
    5.5 Huibert gaat als veldwachter met pensioen (1935)

6. Moordaanslag op veldwachter Wijnstekers in Aalst: klik hier
    6.1 De aanloop: veroordeling verdachte uit Aalst in 1905
    6.2 Wraak op de veldwachter, december 1910
    6.3 Nog een aanval op de veldwachter in 1916
    6.4 Meer details over die tweede aanslag in 1916

7. Voorouders van Cornelia in vaders lijn: 'Wijnstekers': klik hier
    7.1 Geboorte van de vader van Cornelia: Huibert Wijnstekers
    7.2 Over het interessante en relatieve van een stamboom
    7.3 Terug in de tijd via de stamboom van Wijnstekers

8. Voorouders Cornelia in moeders lijn: 'Murraij/Murray': klik hier
    8.1 Geboorte van de moeder van Cornelia: Jenneke Murraij
    8.2 Terug in de stamboom van Murraij (Murray)
    8.3 Opvallende sterfte onder broers & zussen van Jenneke
    8.4 De enige nu nog bekende ziekte was die van Jenneke zelf

9. Alexander Murray, Schotse soldaat in Nederlandse dienst: klik hier
    9.1 Over de 'Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden'
    9.2 De 'Schotse brigade' binnen ons 'Staatse leger'
    9.3 Zware verliezen Schotse Brigade in Bergen op Zoom (1747)
    9.4 Alexander Murray als Schotse soldaat in Nederland
    9.5 Geboorteplaats Alexander Murray bevestigd (en meer)
    9.6 Soldaten van Marjoribanks gelegerd op Slot Loevestein
    9.7 Herkomst van de Schotse naam 'Murray'

10. Cornelia en Goosen Den Tek trouwen in 1920: klik hier

11. 'Vernoemingskwestie' in 1921: 1e kind van Cornelia en Goosen: klik hier

12. Het gezin van Cornelia Wijnstekers & Goosen den Tek: klik hier
    12.1. Geboorte van de kinderen en verhuizing naar De Lier
    12.2. De kleinkinderen van Cornelia en Goosen
    12.3. De moeizame relatie tussen Cornelia en Goosen

13. De (voor)ouders van Goosen den Tek: klik hier

14. 'Vernoemingskwestie' één generatie later alsnog rechtgezet: klik hier

15. Slotwoord van deze Stamboom Blog: klik hier

Plattegrond met plaatsen in de Bommelerwaard